کاندید اسیلو و بای پس معده کیست؟

خوشحالم که برای مطالعه در مورد عمل جراحی خود سایت ما را انتخاب کردید و به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. سعی ما در  سایت “کلوب چاقی” فراهم کردن اطلاعات صحیح و علمی برای شما و پاسخ به تک تک سوالات ذهن شماست.

 

جراحی باریاتریک (Bariatric surgery) در حقیقت اسم علمی جراح چاقی یا جراحی لاغری یا بصورت کلی اسلیو معده یا بای پس معده …. است و در مقالات و منابع رفرانس این عملها با عنوان کلی باریاتریک شناخته می‌شوند.

 

آیا شما کاندید عمل جراحی اسلیو یا بای پس معده هستید؟

ابتدا بی ام آی یا شاخص توده بدنی خود را حساب کنید

معیار ما برای انتخاب بیمارانیکه کاندید عمل جراحی چاقی هستند شاخص توده بدنی یا بی ام آی(BMI) است.

 

شاخص توده بدنی شما
بالای ۴۰ شما کاندید عمل جراحی هستید
بالای ۳۵ در صورت داشتن یکی از بیماریهای دیابت, فشار خون,آپنه خواب,بیماری‌ها مفصلی,بیماری قلبی و…. کاندید عمل هستید

 

برای آگاهی بیشتر میتوانید مطالب زیر را مطالعه کنید.

عمل جراحی چاقی نوعی تغییر در زندگی است، شما باید آمادگی لازم برای این تغییر را داشته باشید

? به نکاتی که برای شما لیست می‌کنم دقت کنید و در باره این نکات را با اطرافیان خود، دوستان و پدر و مادر ویا همسرتان که گاه مخالف انتخاب شما هستند صمیمانه صحبت کنید تا از مشکلات شما آگاه شوند و در این مسیر همراه شما باشند نه مخالفتان.

?چاقی یک بیماریست

?عمل جراحی چاقی یا عمل لاغری در حقیقت یک عمل درمانی است نه عمل زیبایی

?بیماریهای زیادی با چاقی در ارتباط هستند از جمله کبد چرب، دیابت، فشار خون ، نازایی …(برای دیدن لیست کامل بیماری‌های مرتبط با چاقی اینجا کلیک کنید)

?شما از یک یا چند بیماری بالا رنج میبرید و یا در آینده ممکن است به یکی از آنها مبتلا شوید (پیشگیری بهتر از درمان است)

?عملهای جراحی چاقی ریسک سرطانها را نه تنها افزایش نمیدهد بلکه به مراتبط کاهش می‌دهد. (برای دیدن لیست سرطانهای وابسته به چاقی اینجا کلیک کنید)

?جراحی چاقی درمان ناباروری چه در آقایان چه در خانم‌ها است و با کاهش وزن ریسک حاملگی پرخطر کاهش پیدا می‌کند. بنابراین پدر و مادر ها نگران بارداری آینده فرزندتان نباشند.

?زیبایی و خوش اندامی آخرین مزیت عملهای جراحی چاقی یا جراحی لاغری است

?پس مجددا یادآوری می‌کنم این عمل ها جراحی باریاتریک یا جراحی چاقی ، عملهای درمانی هستند و از سال ۲۰۰۷ میلادی دولت ها و بیمه ها  هم آنها را به عنوان عمل درمانی زیر پوشش خود قرار دادند.

دکتر محمد علی پکنه

فلوشیپ جراحی درون بین

فهرست مطالب
بازگشت به فهرست
01

چه کسانی کاندید عمل جراحی چاقی هستند؟

 

همان طور که در بالا اشاره شد معیار ما برای انتخاب بیمارانیکه کاندید عمل جراحی چاقی هستند شاخص توده بدنی یا بی ام آی(BMI) است.

? کسانیکه BMI بالای ۴۰ دارند

? کسانیکه BMI بالای ۳۵ به همراه یک بیماری مرتبط با چاقی مانند دیابت،فشار خون و… دارند.

کسانیکه شرایط بالا را نداشته باشند کاندید عمل نبوده و به آنان رژیم غذایی، ورزش ومراجعه به همکاران تغذیه توصیه میشود.

بازگشت به فهرست
02

آیا عمل جراحی چاقی برای شما مناسب است یا خیر؟؟؟

شما  از اثرات چاقی و بیماریهای ناشی از چاقی خسته هستید.

? بیماری‌های ناشی از چاقی مانند دیابت ،فشار خون،کبد چرب …

? اعتیاد به خوردن مواد غذایی

? افسردگی

? مشکلات تنفسی ناشی از چاقی

? تبعیض های اجتماعی ناشی از چاقی

? مشکلات روابط  عاطفی و مشکلات جنسی

? اعتماد بنفس پایین

? رژیم های غذایی و برنامه های ورزشی ناموفق

?جراحی باریاتریک (bariatric surgery) یا جراحی چاقی با درصد بالا باعث بهبود قابل توجه و برطرف شدن هر یک از موارد فوق میشود. اما قبل از اینکه باهم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا جراحی برای شما مناسب است یا نه، این مهم است که درک کنیم که جراحی چاقی برای همه افراد چاق  مناسب نیست. حتی اگر مشخصات بالا برای جراحی را داشته باشید، جراحی چاقی همیشه باید به عنوان اقدام درمانی آخر باشد.

?اگر شما و پزشکان معالج خود تصمیم گرفته اید که جراحی باریاتریک برای شما مناسب است و باید جلو بروید، پس آماده باشید  که کارهای زیادی را قبل از جراحی و بعد از جراحی و شاید تا آخر عمر انجام دهید.

?جراحی باریاتریک یا جراحی چاقی را باید به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای موجود برای لاغری در نظر گرفته شود، اما برای موفقیت باید آمادگی کامل برای تغییر الگوی زندگی (life style) خود را داشته باشید.

پس اگر برای این تغییرات حاضرید شروع میکنیم…

بازگشت به فهرست
03

آیا سایر درمانهای مربوط به چاقی، از جمله برنامه های رژیم غذایی و ورزش را به طور کامل بررسی کرده اید؟

قطعا متوجه شده اید که تلاشهای متعدد برای کاهش وزن به تنهایی موفق نخواهد بود و کمک یک شخص حرفه ای مثل متخصص تغذیه می تواند موثر باشد. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا نشان داده است که از دست دادن وزن تحت نظر پزشک بازتر است. (1)

?توصیه ما به شما این است که قبل از اقدام برای جراحی چاقی،حداقل یک تا دو دوره رژیم? غذایی با ورزش⛹️‍♂️?‍♀️ را برای کاهش وزن امتحان کنید.

 

بازگشت به فهرست
04

چگونه می خواهید هزینه های درمان چاقی را پرداخت کنید؟

? اطمینان از این که توانایی پرداخت جراحی چاقی یا باریاتریک را دارید، یکی دیگر از موارد مهم هنگام فکر در مورد جراحی کاهش وزن است.

اگر بیمه داشته باشید، قبل از عمل جراحی، باید تاییدیه های لازم از بیمه پایه (تامین اجتماعی، خدمات درمانی و سلامت) و بیمه تکمیلی (ایران، آسیا …) را به صورت جداگانه بگیرید. برای این کار نیاز به نامه معرفی نامه جراح به بیمه شما با ذکر قد، وزن و شاخص توده بدنی یا بی ام آی میباشد.

? توجه داشته باشید که بیمه ها شاخص توده بدنی بالای ۴۰ را به عنوان عمل درمانی تلقی کرده و زیر پوشش قرار میدهند.

بازگشت به فهرست
05

آیا انتظار شما از زندگی بعد از عمل کاهش وزن با واقعیت مطابقت دارد؟

شما باید برای تعیین اهداف واقع بینانه بعد از عمل با پزشکان معالج خود مشورت کنید. همچنین باید درک کاملی از تغییراتی که در طول زندگی بعد از جراحی کاهش وزن تجربه خواهید کرد، بدست آورید.

به طور کلی، در اینجا آنچه شما انتظار دارید:

+ نکات مثبت:

? با توجه به نوع عمل جراحی چاقی که شما انتخاب می کنید، بیمار معمولی می تواند انتظار  داشته باشد که بین ۵۰ تا ۸۰ درصد از وزن اضافی خود را از دست بدهد.

به عنوان یک راهنمایی، هدف اصلی شما بعد ازعمل باید این باشد که شاخص توده بدنتان به زیر 30 برسد برای اینکه بفهمید چند کیلوگرم کاهش وزن برای رسیدن به BMI 30 باید از دست بدهید، به صفحه نحوه محاسبه BMI مراجعه کنید.

رسیدن به بی ام آی ۲۵ امکان پذیر است، اما هدف شما باید شاخص توده بدنی ۳۰ باشد زیرا در این بی ام آی بسیاری از بیماریهای های مرتبط با چاقی بهبود قابل توجهی را نشان می دهد. (به هر حال بدن شما، شما را خیلی لاغر نمی خواهد. ثابت شده که افراد ​​دارای اضافه وزن مختصر طول عمر بیشتری نسبت به افراد با وزن “نرمال” دارند!). (2)

افراد ​​دارای اضافه وزن مختصر طول عمر بیشتری نسبت به افراد با وزن “نرمال” دارند‼️

? بیماریهای مرتبط با چاقی شما کاملاً از بین خواهد رفت یا بصورت قابل توجه ای بهبود  می یابد. به عنوان مثال، یک مطالعه توسط کلیولند کلینیک نشان داد که ۸۳٪ بیماران دیابتی نوع ۲(مطالعه شامل بیماران بالون معده نبود) پس از عمل جراحی چاقی، بهبود کامل این بیماری را داشتند.

? بارداری بعد از جراحی کاهش وزن نیز نسبت به کسانی که چاق هستند و جراحی نکرده اند بسیار کم خطر تراست. در بسیاری از موارد، این عمل جراحی به طور کامل ناباروری مربوط به وزن (نازایی مربوط به چاقی) را درمان می کند.

 

– نکات چالش برانگیز:

همانطور که در پایین صفحه بحث خواهیم کرد، این روند کاهش وزن ساده نخواهد بود.

? برنامه غذایی و روش تغذیه ای جدید شما به همراه برنامه منظم ورزشی بعد از جراحی به یک تعهد مادام العمر نیاز دارد.

? شما نتایج درمان جراحی چاقی (جراحی باریاتریک) را یک شبه مشاهده نخواهید کرد. حداکثر کاهش وزن شما طی ۱ تا ۱/۵ سال بدست می آید.

? پس از رسیدن به کمترین وزن خود با عمل جراحی چاقی، احتمالاً افزایش وزن مختصری را تجربه خواهید کرد

? هر چند که درمان جراحی چاقی در طی چند سال گذشته بسیار ایمن تر شده است – شما باید خطرات احتمالی جراحی بریاتریک وعوارض جراحی چاقی را بررسی و درک کنید.

 میزان مرگ و میر در مراکز فوق تخصصی تنها ۰/۱۳۵٪ است، (البته میزان مرگ و میر در دست افراد غیر حرفه ای ۲/۰۴٪ است)

? روابط شما با خانواده و دوستان ممکن است تغییر کند. (اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع در پایین صفحه)

? تمایل به غذای ناسالم (junk food) ممکن است بعد از عمل از بین برود یا نرود. در صورتی که تمایلات و هوسهای غذایی نامناسب را کنترل نکنید احتمال رسیدن به وزنی که میخواهید کم میشود.

همانطور که در بالا ذکر شد، درمان چاقی به روش جراحی ممکن است بهترین ابزاری برای خوشبختی و سلامتی شما باشد، اما این تنها یک ابزار است.

شما کلید ?موفقیت آن خواهید بود.

بازگشت به فهرست
06

آیا پزشک شما قبول دارد که درمان چاقی گزینه خوبی برای شما است؟

توجه داشته باشید که ما در این سایت (کلوب چاقی) مطالب جدید و اطلاعات روز دنیا را بررسی کرده و در اختیار شما قرار میدهد تا شما اطلاعات کافی و مناسب در زمینه درمان چاقی، جراحی چاقی و جراحی کم خطر داشته باشید. ولی شما همیشه بعد از انتخاب ” بهترین جراح چاقی“ خود باید به گفته های جراح خود احترام گذاشته و از جراح چاقی خود پیروی کنید.

? علاوه برشرایط و دستورالعمل NIH و شرکت های بیمه(یعنی شاخص توده بدنی) که در بالا به آن اشاره شد ، پزشک جراح شما ممکن است شرایط خاص خود را برای جراحی شما داشته باشد.

به عنوان مثال، جراح شما ممکن است تاکید داشته باشد که شما…

? باید بتوانید به خوبی حرکت کنید. بستری بودن یا محدود بودن حرکت با ویلچر احتمال بروز عوارض  و احتمال لخته شدن خون در اثر جراحی را افزایش می دهد.

? BMI زیر ۵۵ داشته باشید یا 10٪ از وزن خود را قبل از عمل از دست بدهید. هرچه BMI شما بیشتر باشد، خطر عوارض را بیشتر خواهید کرد. با این حال، بسیاری از جراحان قبل از انجام جراحی نیاز به کاهش وزن شما ندارند.

? در سن مشخصی قرار داشته باشید، زیرا با افزایش سن خطر عوارض افزایش می یابد. اگر بالای ۴۰ سال داشته باشید، پزشک شما به احتمال زیاد قبل از تایید عمل جراحی نیاز به تایید متخصص قلب دارد.

? به اندازه کافی بالغ باشید و صفحات رشد شما بسته شده باشد. جراحی کاهش وزن نوجوان ممکن است مناسب شما باشد ولی تا زمانی که صفحات رشد نوجوانان بسته نشده باشد جراحی ممکن است برای آنها مناسب نباشد.

? از داروهای خاصی استفاده نکنید که می توانند خطرات جراحی چاقی را افزایش دهند.

 

?‍⚕️اگر پزشک شما گفت: نه این جراحی را انجام نده، سریع تسلیم نشوید، به خصوص اگراطمینان دارید که این جراحی برای شما مناسب است.

?ابتدا بپرسید که آیا یک روش درمانی دیگر وجود دارد که فکر می کنند بی خطر تر است یا خیر.

?اگر پاسخ هنوز خیر است، از پزشک دیگری که ممکن است مایل باشد شما و وضعیت خاص شما را برای جراحی در نظر بگیرد، سؤال کنید.

 برخی از پزشکان باریاتریک در بیماران پرخطر تخصص دارند.

بازگشت به فهرست
07

آیا خانواده و دوستان شما از درمان چاقی شما حمایت خواهند کرد؟

در چندین مطالعه نشان داده شده است که داشتن یک شبکه پشتیبانی خوب (خانواده، دوست و جراح) قبل و بعد از عمل، به شما در بهبود سریعتر کمک می کند و احتمال کاهش وزن در طولانی مدت را افزایش دهد.(3)

? تا حد ممکن در مورد خواسته ها و اهداف و همچنین نگرانی ها و ناامنی های خود با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنید و صحبت کنید. صحبتها شما به آنها کمک می کند تا انتخاب شما را فهمیده و شما را بهتر درک کنند و به آنها اطمینان میدهد که شما انتخاب مناسب دارید و موفق می شوید.

“آیا ازطرف همسر یا دوستان خود احساس حسادت خواهید کرد؟”

? برای موفقیت به پشتیبانی خانواده، دوستان و پزشک خود نیاز دارید.

 

به عنوان مثال:

? آیا خانواده شما مایل هستند نوع تغذیه و مواد غذایی مورد مصرف خود را به خاطر شما عوض کنند  تا غذاهای اشتباه و نا مناسب را از خانه دور نگه دارد؟

?آیا آنها در هنگام سفارش در رستوران محدودیتهای جدید رژیم غذایی شما را در نظر می گیرند تا شما را از وسوسه دور نگه دارند؟ همین نکات می توانند شیوه زندگی جدید شما را ایجاد کنند.

? امکان دسترسی آنلاین برای بیمارانی که از نظر مسافت دور هستند بسیار مهم است.

? آیا اگر بصورت متفاوتی از قبل، مورد توجه دیگران قرار بگیرید باعث ایجاد حسادت در شریک زندگی شما یا دوستان شما نخواهد شد ؟

? آیا خانواده شما مایلند با شما ورزش کنند تا بتوانند در مسیرکاهش وزن به شما کمک کنند؟

? حتی اگر خانواده شما از قبل حامی شما هستند، آنها باید آموزش ببینند که چرا عادات جدید شما اینقدر مهم هستند. با آنها بنشینید و اطلاعات نسبی را در سایت ما، خصوصاً صفحات زیر مرور کنید.

  • زندگی بعد از عمل کاهش وزن کلیک کنید
  • رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی کلیک کنید
  • چگونه خوردن بعد از عمل چاقی کلیک کنید
  • ورزش جدید برای کاهش وزن کلیک کنید
  • ویتامین های چربی کلیک کنید
  • ویزیت های پیگیری بعد از عمل کلیک کنید
بازگشت به فهرست
08

در نهایت آیا درمان باریاتریک برای شما مناسب است یا خیر؟

? علیرغم آنچه بسیاری از مردم تصور می کنند، درمان باریاتریک یا جراحی چاقی انتخاب “راه آسان” نیست.

رعایت بسیاری از نکات زندگی جدید می تواند برای شما بسیار دشوار باشد، به ویژه هنگامی که شما به تازگی به روش جدید زندگی و خوردن عادت کرده اید. توجه داشته باشید که  با گذشت زمان، می توانید دوباره به عادت های قدیمی خود برگردید.

آیا هنوز احساس می کنید که جراحی کاهش وزن روش مناسب درمان چاقی شماست؟ اگر چنین است خود را برای ورود به  مراحل بعدی آماده کنید

اگر به طور جدی بدنبال جراحی هستید و تصمیم گرفته اید که جراحی لاغری را انجام دهید یا قبلاً جراحی کرده اید، لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید. این به بازدید کنندگان دیگر کمک خواهد کرد، زیرا بسیاری از کسانی که از این صفحه بازدید می کنند با مشکلات مشابه دست و پنجه نرم می کنند. در بسیاری از موارد نظرات شما می تواند همان نکاتی باشد که افرادی که از سایت ما بازدید می کنند سعی در یافتن آنها دارند.

? همچنین برای خواندن نظرات و مشارکت سایر بازدید کنندگان وقت بگذارید … تجربیات آنها ممکن است به روند تصمیم گیری شما کمک کند.

?نظر خود در مورد این صفحه را برای ما بگویید تا بتوانیم نقاط ضعف خودمان را تقویت کنیم. ممنون

مطالب مرتبط

هفته دوم تا چهارم بعد از عمل لاغری (اسلیو یا بای پس معده)

هفته دوم تا چهارم بعد از عمل لاغری (اسلیو یا بای پس معده)

هفته دوم تا چهارم بعد از عمل لاغری (اسلیو یا بای پس معده)

متن کامل
برای بعد از عمل اسلیو معده چه کاری باید انجام دهیم؟

مراقبت هفته اول بعد از جراحى لاغری (اسلیو معده – بای پس معده)

مراقبت هفته اول بعد از جراحى لاغری (اسلیو معده – بای پس معده)

متن کامل
روزه گرفتن بعد از جراحی اسلیو و بای پس معده در ماه رمضان

روزه گرفتن بعد از جراحی اسلیو و بای پس معده

روزه گرفتن بعد از جراحی اسلیو و بای پس معده در ماه رمضان .

متن کامل